Qual paisaje Mexico no tiene? - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu Qual paisaje Mexico no tiene? - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu

Qual paisaje Mexico no tiene?

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

28 Oktober 2007 | Mexico, Palenque

Hola Chicos y chicas!

Hoe is het met jullie? Nou ik heb het hier vooral heet, zit nl nu midden in de jungle waar de Mayaruines van Palenque zijn die ik morgen ga bezoeken, dus ben benieuwd.. Maar allereerst even dank je wel voor alle lieve berichtjes van jullie en ik vind het leuk om te horen dat jullie ook een beetje mee kunnen genieten van al mijn belevenissen hier!

Maar de afgelopen dagen ben ik dus van de vulkanen (Puebla en Cholula), via de zee (Veracruz) naar een gedeelte met meren, canyons en watervallen (San Cristobal) in de jungle (Palenque) beland. Elk gedeelte met zijn eigen klimaat en eigen hoogtes.. In Cholula was het een beetje fris, niet te warm niet te koud, maar wel hoog. In Veracruz stormde het als de neten, in San Cristobal was het koud... ja echt koud ja en dan heb je geen jas bij je want tja je bent toch in Mexico zou je denken.. En dan nu weer in het vochtige, hete klimaat in de jungle. Welk landschap heeft Mexico dus niet? Echt fantastisch om elke keer weer wat anders te zien, en het is nooit hetzelfde! Echt super mooi!

Ik zal even wat meer over San Cristobal vertellen, want daar zijn we een aantal dagen geweest en hebben we een aantal excursies gedaan om nooit meer te vergeten. Allereerst zijn we met een boot de Sumidero Canyon ingeweest met allerlei wilde dieren. Ik heb wilde krokodillen, wilde apen, gieren, pelikanen etc gespot! Que padre!
De volgende dag zijn we naar watervallen geweest, ja pap dit zijn echte watervallen en niet die van Duitsland haha en naar blauwe meren met onbewoonde eilandjes in het midden. Echt super super mooi, tja ik hou nou eenmaal van water!! :)
De laatste dag zijn we naar omliggende dorpjes van San Cristobal geweest waar de indigenous wonen. Zij spreken geen Spaans. Zij spreken 1 van de 16 indigenous talen die er in deze streek zijn en ik kan je vertellen er is geen touw aan vast te knopen. Verder is er een legende dat San Juan de Baptiste een aantal jaar geleden met het 1e schaap naar dit dorpje kwam en daarom heilig verklaard werd. Nu wordt de schaap alleen gebruikt om kleding van te maken, want ze slachten het beest nl niet en ze drinken er ook geen melk van, want daar krijgen ze maagproblemen van. En wat als ze geen melk drinken, dan drinken ze Cola, als het maar zoet is, men prefereert het nl boven water drinken... In dit dorpje staat maar 1 kerk voor alle inwoners, dit omdat ze niet Christelijk zijn, maar van de Maya's afstammen. In deze kerk mag je geen foto's maken en ook niet van bewoners die traditionele kleding dragen, want zij geloven dan dat je hun ziel mee neemt. Deze kerk is heel bijzonder, omdat er in deze kerk dennennaalden op de grond liggen, de ene kant mannelijk, positief en licht voorstelt en de andere kant is vrouwelijk, donker en negatief. Waarom? Nou omdat dit te maken heeft met de cyclus van de zon, dag en nacht, dus alle tegenovergestelden in het universum. De mensen stammen nl af van de Maya's en zij geloven dat zij kinderen van de zon zijn. En de zon legt een hele cyclus af. Verder offeren zij 5 dingen: dennennaalden, blikjes cola etc, kaarsen, eieren en bloed. Dennennaalden en kaarsen geven nl warmte af, van blikjes cola krijg je een warm gevoel en van de eieren en bloed gebruik je om jezelf te reinigen. En dit allemaal voor de zon. Deze kerk is op deze plek gebouwd, omdat dit het centrum van het universum was met de kleuren blauw, groen en turqoise. Verder hebben zij een groen kruis, omdat dit een boom symboliseert die de vorm van een kruis heeft. Dit kruis hadden ze al voordat de Spanjaarden naar Mexico kwamen.. Zij behangen het kruis met wierook, bladeren, takken etc zodat het lijkt dat het kruis een persoonlijkheid heeft die zich binnenin het kruis bevindt. Het is trouwens zo dat de Mayakalender in het jaar 2012 afgelopen is, zij zijn hier echter niet bang voor, omdat ze denken dat er een nieuwe begin komt, dus een nieuwe cyclus. Ik kan jullie vertellen dat dit echt mega interessant is en het is ook maar goed dat er geen foto's gemaakt mochten worden, want dat hoort hier nu eenmaal niet in deze kerk.
Na deze interessante dag ben ik nu aan het bijkomen in Palenque waar we morgen nog meer van de Maya cultuur gaan aanschouwen! Dus hier laat ik het even bij! Geniet van de foto's!

Dikke kus Nicole!!

• 29 Oktober 2007 - 09:32

Uridische:

Hallow,

Wat gaaf om bij een Maya stam te zijn. Ze hebben inderdaad een interessante geschiedenis enzo..enne die kalender, tot nu toe heeft het veel dingen voorspeld die uitkwamen haha.

En zo zie je maar weer, cola is overal verkrijgbaar =P

Vele plezier nog verder!

XX

PS.
    Met ons is verder alles goed.

• 30 Oktober 2007 - 05:53

Dees:

hey nicos,

nice hair!! veel plezier nog!! ik mail je nog wel. enne... psv staat eerste hahahaha en ajax met 2 puntjes minder 2e maar stam is wel weg en dat vind ik jammer want stam is gaaf en eng haha. veel plezier nog. ben benieuwd naar alles wat je nog meer gaat beleven en ons gaat vertellen.

xxx dees

• 30 Oktober 2007 - 09:34

Janneke:

oh wow! echt gave foto's! hier is het koud, waait het hard, en regent het zo nu en dan.. ik ben heel jaloers!

en dankjewel trouwens voor het filmpje van het feest op de flat van antonello, stephan en q! ik heb hardop lachend achter de computer gezeten! echt leuk om dat weer 'ns terug te zien!

heel veel plezier met wat je nog gaat doen!

x janneke

• 30 Oktober 2007 - 14:21

Mama En Papa:

We sturen je een berichtje uit Abbeville in Frankrijk vanuit een internetcafe. Wat een leuk verhaal heb je
    geschreven over je belevenissen! En de foto's zijn ook erg mooi en we zien voor het eerst je korte haar! Leuk! En de kleuren van de foto's zijn zo levendig en mooi, zodat we een goed beeld hebben van je omgeving. We gaan nu afsluiten, want er stqqn mensen te wachten om te internetten. Groeten en dikke kus uit lq douce France!
    Mama en Papa

• 03 November 2007 - 17:22

Alice En Micas:

hoi nicole , vanuit frankrijk een dikke kus...prachtig verhaal,interessante feiten,
    ga fijn door met genieten!!
    alice

• 09 November 2007 - 10:26

Tim:

wauw.... nou dat was het dan weer. Kom maar snel langs met de fotoboeken als je terugbent.