Stockholm again - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu Stockholm again - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu

Stockholm again

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

12 Mei 2008 | Zweden, Stockholm

Hallo Allemaal!

Ik stuur dit bericht terwijl ik al weer terug ben uit Stockholm waar ik met paps, mams en zusje een citytrip heb gemaakt ter gelegenheid van Charlottes 21e verjaardag. Beetje verlaat, maar goed ik zat toen in Mexico. In de tussentijd is er al weer heel wat gebeurd. Ik werk nu al weer bijna een maand bij The Talent company, een werving en selectie bureau in Utrecht en met het hoofdkantoor in Amsterdam. Daar ben ik dus ook doordeweeks te vinden. Na 2 weekjes vond ik het alweer tijd om op vakantie te gaan :) dus met de vrije dagen rond Koninginnedag was dat prima te regelen. Ik mocht weer terug naar mijn geliefde Zweden na er 2 jaar niet geweest te zijn. Super leuk om mama en Charlotte Stockholm te laten zien (papa was er ook al een keer geweest).

We zaten in een hotel in de Diplomatenwijk in het centrum van Stockholm liggend aan een groot park waar middenin de Koninklijke bibliotheek ligt. Super mooi. Geslapen op Hastens matrassen wat wil je nog meer??
In zal kort even vertellen wat we allemaal gedaan hebben in 4.5 dag. Zoals jullie van mijn verhaaltjes over Stockholm nog wel kunnen herinneren ligt Stockholm op 14 eilandjes en heeft het een Archipel van maar liefst 14.000 eilandjes. Dus er moeten natuurlijk een paar boottochtjes gemaakt worden om de archipel te bekijken en naar verschillende eilandjes te komen. We hebben het Vasamuseet bezocht, een schip van Nederlandse makelij die tijdens zijn 1e echte launch zonk in het brakke water in Stockholm. De Zweden gaven natuurlijk de Nederlanders de schuld, maar onderzoek heeft uitgewezen dat er te veel mensen op het bovendek aan 1 kant stonden.. tja dat gaat niet goed. Uiteindelijk heeft men het hele schip naar boven gehaald en is dus nu een museum waar de Zweden desondanks apetrots op zijn.

Ook hebben we Gamla Stan bezocht, het oude gedeelte met het grootste Koninklijke Paleis ter wereld met maar liefst 608 kamers, het Nobelmuseum, het parlement, de Storkyrkan waar koningen en koninginnen trouwen, het kleinste straatje en de eindeloze oker gekleurde huisjes. Genoten hebben we ook van het lekkerste drankje van Zweden Chai Latte: thee met melk en poeder gemaakt van kardemom (indiaas kruid). Ja het is echt lekker ja!

Vervolgens hebben we het grootste eiland van Stockholm Sodermalm bezocht. Het eiland met zijn trendy winkels, gallerieen (vanwege het unieke licht) uitzicht en om de sfeer te proeven waar de alledaagjes Stockholmer zijn ding doet.

Op de voorlaatste dag hebben we heerlijk genoten van een boottripje door de archipel waar je een prive eiland kan kopen.. 's middags zijn we naar Uppsala geweest. Voor mij een nieuwe ervaring aangezien ik hier nog niet geweest was. Uppsala ligt boven Stockholm en heeft de oudste Uni van Zweden uit 1447. Daarnaast een mega grote Domkyrkan en een groot kasteel waar je super uitzicht hebt over Uppsala.

Times flies when you're having fun, dus de laatste dag hebben we nog lekker genoten van het warme weer en voor de allerlaatste keer genoten van een chai latte..

Nog even over Stockholm waarom je deze stad niet aan je voorbij moet laten gaan: je komt echt tot rust hier, frisse lucht (ook geen stinkende bussen etc), de combi van cultuur en natuur, de lekkerste chai latte ter wereld, de icebar (haha) en natuurlijk de unieke sfeer die hier hangt op de verschillende eilandjes. Elk eiland is weer anders.

Klara. Hej da!