Istanbul: Europe meets Asia - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu Istanbul: Europe meets Asia - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu

Istanbul: Europe meets Asia

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

09 Mei 2009 | Turkije, Istanbul

Merhaba allemaal!
N'aber? (what's up)

Wij zijn nu al weer 2 dagen terug uit Istanbul waar we Charlotte opgezocht hebben. Ik heb even gewacht om een berichtje te plaatsen, omdat ik zoveel indrukken op heb gedaan die ik eerst even moest verwerken.. Maar goed nu over Istanbul:

Istanbul is een grote stad met 16 miljoen inwoners, maar onofficieel loopt dat aantal wel op tot 22 miljoen. Een deel grenst aan het Europese vasteland en een gedeelte ligt op het Aziatische continent. De stad wordt verdeeld door de Gouden Hoorn, de Bosporus en de Zee van Marmara. Heel ingewikkeld allemaal dus het kost je wel even tijd om dat onder de knie te krijgen.. Charlotte woont in het Aziatische deel samen met een Turks meisje. In het Europese gedeelte zijn vooral de toeristische bezienswaardigheden en het Aziatische gedeelte is wat rustiger.

Ik wil jullie wat wist je datjes gaan vertellen, anders wordt het een ellelang verhaal

Wist je dat: er geen touw aan vast te knopen is aan de Turkse taal, maar thank god (o nee allah) dat het ontzettend veel scheelt dat Charlotte Turkse spreekt?

- overal waar je kijkt de minaretten van moskees ziet? en als je ze niet ziet, hoor je 5 maal per dag de iman oproepen voor het gebed wat al om 5 uur 's ochtends ongeveer begint... (ligt aan de stand van de zon hoe laat het begint en eindigt)

- je in de moskee een hoofddoek op moet, schoenen uit moet doen en eigenlijk jezelf ook nog moet wassen omdat dat rein is?

- er bij sommige moskees een aparte ingang is voor vrouwen en mannen?

- turken overal op straat simit simit simit (sesambroodjes), grote maiskolven en gebakken kastanjes die ontzettend stinken verkopen?

- de Turkse keuken ontzettend lekker is en goedkoop? je kan bijv voor 1 euro lahmacun (turkse piza) en iskender (vlees met brood, tomatensaus en yoghurt) voor 2 euro pide (pita met vlees of kaas) en overal versgeperste sapjes kopen?

- je in de bazaar wordt afgezet bij het leven tenzij je turks spreekt dan betaal je turkish price. met name zijn zonnenbrillen, horloges, lampen, sjaals en tapijten, haremkostuums, en waterpijpen in trek bij de grote bazaar. In de Egyptische of kruiden bazaar vind je met name allerlei specerijen en kruiden, noten, turkish delight (noga en allemaal andere zoete dingen waar je tanden van uitvallen) en zelfs hersenen komen voorbij?

- in de wijk Eyup de meeste traditionele en conservatieven moslims van Istanbul wonen. Hier ligt ook de vaandeldrager van Mohammed begraven en als je het als moslim niet haalt om naar Mekka te gaan je hier naar de moskee moet gaan?

- op de Adalar (Prinseneilanden) het niet toegestaan is om auto te rijden en het vervoer daar nog met paard en wagen gaat? op deze eilanden de prinsen die zich niet gedragen hebben, naar deze eilanden verbannen werden om nooit meer terug te komen?

- In de wijk Uskudar de Joden en Armenen wonen (rijke mensen dus..)

- Je in Istanbul 3 voetbalclubs hebt nl Galatasaray, Besiktas en Fenerbache en dat het en heksenketel is als zij tegen elkaar moeten spelen?

- Taksim de uitgaanswijk is van Istanbul en op Taksim Square er rellen waren tijdens 1 mei?

- Je in Istanbul tig soorten vervoer hebt nl: bus, ferry, snelle ferry, taxi, metro, tram, kabelbaan, auto, dolmuz (een taxi voor meerdere mensen), havas (een taxi van taksim naar de airport) en dat we die allemaal gebruikt hebben om van de ene naar de andere bestemming te komen?

- Dat de grote toeristentrekpleisters in Sultanahmet te vinden zijn: Blauwe Moskee, de Hagia Sofia (museum in een moskee), het Topkapi paleis waar de sultan met zijn harem woonde, de zuil die een geschenk was van Constantinus de keizer uit het oude Rome, de ondergrondse gangen en zuilen van het oude Constantinopel uit de Romeinse tijd en niet te vergeten de Grote Bazaar met allemaal neppers niet uit Turkije maar made in Iran?

- Charlotte altijd langs het stadion van Fenerbache komt en dat daar de finale van de UEFA cup wordt gespeeld?

- De Galatatoren, een oude verdedigingstoren was waar je een mooi uitzicht hebt over de Gouden Hoorn (de naam is omdat de grieken vroeger al hun goud in de zee gedumpt hebben omdat ze aangevallen werden door de Perzen en ze niet wilde dat het goud in hun handen zou vallen)

- Op de Galatabrug mensen naast elkaar op een rijtje staan om te vissen en dat je op de brug eronder de verse vis meteen kan eten?

- Dat Istanbul eigenlijk niet te beschrijven valt: het is echt Europe meets Asia. Overal kun je tegenstellingen voor bedenken: al die mensen die van de ene kant heel interessant en kleurrijk zijn, maar waar je van de andere kant ook gek van wordt. Dat je aan de ene kant heel veel energie krijgt van al de dingen die je beleeft en gezien hebt en dat het van de andere kant ook vermoeiend is? Het drukke van de stad Istanbul en het rustige van de Eilanden die voor de kust liggen? Dat het af en toe een sprookje uit 1001 nacht is en soms weer heel Europees?

- dat ik wil afsluiten met het feit dat je Istanbul een keer gezien moet hebben, omdat het zo anders is dan West Europa en dat je er zelfs nog een keer naar toe moet omdat er nog veel meer dingen te beleven zijn?

Dus ik zou zeggen kijk ook naar de foto's want dat zegt ook meer dan woorden

Tozca Cal (doei) en liefs Nicole

• 11 Mei 2009 - 08:49

Joke Ter Brugge:

Hallo Nicole,

Bedankt voor je leuke bericht. Het is een hele aparte wereld daar. Kan mij voorstellen dat jullie erg hebben genoten.
    Groetjes aan allemaal, Joke