2 blonde meisjes in de grootste stad van de wereld - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu 2 blonde meisjes in de grootste stad van de wereld - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu

2 blonde meisjes in de grootste stad van de wereld

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

02 Oktober 2007 | Mexico, Oaxaca

Hola!!

Hoe gaat het met jullie? Nou met mij goed, ben gelukkig weer veilig teruggekeerd uit de grootste stad ter wereld met 22 miljoen inwoners nl Mexico D.F. Heb weer heel wat avonturen in deze stad beleefd...
De stad is zoo groot dat je de dagen die je hebt goed moet plannen, omdat je anders geen idee hebt waar je moet beginnen. Wij zijn begonnen met het bos Chapultepec dat midden in de stad ligt en die super veel musea bevat. We hebben Museo de Antropologia bezocht dat gaat over alle culturen die in Mexico zijn, echt super interessant om je geschiedenis kennis weer op te vijzelen, maar het was ook mega groot en je zou er zo 3 dagen in kunnen spanderen om alles te zien. Maar zoveel tijd hadden we natuurlijk niet, dus daarna snel door naar het kasteel dat een mooi uitzicht geeft over het bos en je enig idee geeft hoe groot de stad wel niet is. Daarna lekker een winkelcentrum opgezocht, want ik was het wel beu om elke keer weer dezelfde kleren aan te hebben, dus heerlijk geshopt. Dat was de donderdag. Vrijdag zijn we verhuisd naar een ander hostel midden in de stad waar het Zocalo, de cathedraal, palacio nacional met de grondwet en parlement is en de verborgen stad die onder Mexico stad ligt genaamd Teonoctitlan. Dit was in vroegere tijden de stad van de Azteken totdat het door de Spanjaarden verwoest is. Er is nu alleen nog maar een gedeelte te zien, want elke keer weer is er over de oude lagen heen gebouwd. Echt raar om te beseffen dat er nog een hele stad onder de huidige stad ligt. Dus Mexico D.F. heeft wel recht op de naam grootste stad ter wereld..
Zaterdag zijn we heel vroeg opgestaan om de toeristen te vermijden en om alleen te zijn bij de op 3 naar grootste piramide ter wereld genaamd Teonachucan (waarschijnlijk spel ik het nu even verkeerd, maar ja dat heb je met al die moeilijke namen..) die gelukkig niet verwoest is door de Spanjaarden. In dit immense complex zijn de Piramide del Sol, Piramide del Luna en de calle los muertos strategisch gebouwd precies volgens de astrologie. Nou ik kan je vertellen als je daar bent voel je gewoon de oude en sterke krachten en straling die daar heerst. Ongelofelijk! Na deze fantastische plaats zijn we naar de Basilica del Virgen Guadeloupe gegaan. Dit is gewoon een bedevaartsoort waar wij ongeveer de enige toeristen waren maar waar alle mexicanen naar toe komen, omdat dit de beschermheilige van Mexico is (op deze dag ook die van mij maar dat vertel ik zo wel...). Op deze plaats zijn ongeveer 6 of 7 kerken gebouwd om alle mensen te herbergen. Nou ik kan je vertellen zoiets zou nooit in Nederland kunnen dat iedereen van heinde en ver met kinderen en al komen kruipend naar de kerk gaan.. Maar goed zoiets moet je ook weer meegemaakt hebben..
Op de laatste dag zijn we naar het huis van Frida Kahlo geweest. Zij is heel populair in Mexico. Zij was een kunstenares, maar had heel haar leven polio en door een ongeluk leefde ze haar hele leven in pijn, dit komt ook in uiting in haar schilderijen. Op een zeker moment ontmoette zij Diego Rivero, een socialist en een vooraanstaand kunstenaar die muurschilderingen (met propraganda) maakten. Zij hadden heel hun leven een haat-liefde verhouding totdat Frida uiteindelijk in 1954 stierf.. Heel interessant om dit te zien!! Daarna ook nog het huis bezocht waar Trotsky vermoord is. Heel weinig mensen weten dat hij inh Mexico vermoord is, omdat hij eigenlijk ter dood veroordeelt was in Rusland, maar op een of andere wijze is hij in Mexico terecht gekomen..
Nu als laatste mijn verhaal.. wij in de metro onze tas stevig in de gaten houdend, want je weet maar nooit, terwijl je in een mensenmassa staat te wachten op de volgende metro, waarop in alle drukte mijn zonnebril naar beneden valt op de rails tja.. zoals jullie wel weten is mijn zonnebril heilig dus ik wilde eigenlijk naar beneden springen om hem te halen. Toch maar niet gedaan, maar naar een politieagente gegaan die vervolgens de persoon ging die als enige naar beneden mag gaan om gelukkig mijn zonnebril te pakken die wonder boven wonder nog helemaal heel was. Op dat moment heb ik wel even 100000 keer Guadeloupe bedankt haha. Nou dat was mijn avontuur in de grootste stad ter wereld. Ik kan je wel zeggen dat we weer blij waren dat we weer naar huis gingen, naar het rustige Oaxaca. Want er wonen toch een beetje teveel mensen in Mexico D.F.... Maar je moet het gewoon gezien hebben, want er is ontzettend veel te zien en te doen daar!
Tot snel maar weer!
Liefs Nicole

ps. ik zal nog even mensen uit de droom helpen die denken dat Desperados het drankje typisch Mexicaans is, nou dat is dus maar een fabeltje. Hier kennen ze het niet eens..

• 03 Oktober 2007 - 06:31

Mama:

Een stad met 22 miljoen mensen. Ik zou er gek worden. Maar je moet het gezien hebben! Leuke foto's.
    liefs, mama

• 03 Oktober 2007 - 06:43

Dees:

hey niek,

ik wist niet dat ze piramides hadden in mexico. Gaaf! Maar waarom was Virgen Guadelaloupe (of zoiets) nou die dag jouw beschermheilige? Ik wist niet dat je die nodig had ;)

xxx dees

• 03 Oktober 2007 - 08:43

Eefje:

Ja jij en je zonnebril, ik wil niet nog eens zo'n drama meemaken als in het bos ergens in de buurt van de Kiek ;-) Was de stad niet ook erg vies en vervuild?

X

• 03 Oktober 2007 - 16:32

T.alice:

hoi, blondje, ja heel wat geschiedenis daar in mexico en ik heb ook al horen zeggen dat het eigenlijk een hele trieste geschiedenis is met al die vreemde overheersingen en dat dat ook op de mensen daar nog steeds uitstraalt in Mexico City.
    Er is een film over het leven van Frida,titel "Frida" bijzonder interessant ..
    beijos!