Una poca historia de Mexico - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu Una poca historia de Mexico - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Nicole Eijberts - WaarBenJij.nu

Una poca historia de Mexico

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 September 2007 | Mexico, Oaxaca

Hola!!

Como estan? Met mij gaat het heel goed, tijd gaat zo snel hier en af en toe vergeet ik zelfs dat ik gewoon in Mexico ben, omdat alles zo gewoon is hier en ik inmiddels al redelijk gewend ben aan alles, sta nergens meer raar van te kijken in ieder geval... dus ik moet mezelf er af en toe aan herinneren dat het zo fantastisch is dat ik hier ben.

Maar ik wil jullie graag wat vertellen over de geschiedenis van Mexico, want afgelopen zaterdag was Dia de Independencia de Mexico, wat dus betekent dat het overal groot feest is. Waarom nou deze dag? nou zoals jullie allemaal wel weten was Mexico een kolonie van Spanje. In 1521 kreeg men er genoeg van om een koning te dienen die net door Napoleon verslagen was, dus er stond 1 belangrijke man op om wat te gaan veranderen in Mexico, genaamd Miguel Hidalgo. Hij had deze kreet: vamos a matar todos los gachupinos (we gaan alle spanjaarden doden ja je zal maar zo´n kreet hebben...). Het probleem was echter dat niet alle mexicanen het ermee eens waren dat hij eventueel de nieuwe man in Mexico werd, dus zijn hoofd werd afgehakt... jaa cru ja. Daarna zouden nog vele mannen opstaan en vele hoofden zouden nog afgehakt worden. Dit had toch geen zin dus op een bepaald moment besloten 3 mannen elk met hun eigen kleur (de kleuren van de mexicaanse vlag) naar Mexico D.F. (stad) te gaan om daar te onderhandelen over het nieuwe mexico. Dit was op 16 september 1821. Maar Dia de Independencia is tegenwoordig op 15 september... waarom? nou omdat er in de jaren 90 een dictator Porfirio Diaz regeerde en hij zijn verjaardag op de 15e had, dus heel simpel om de dag 1 dagje naar voren te schuiven. Dus vandaar dat tegenwoordig het grote feest op de 15e is. Iedereen verzamelt zich op de Zocalo (het centrale plein in Oaxaca) en schreeuwt om 11 uur el grito (de kreet) maar niet meer vamos a matar los gachupinos maar viva mexico. Ja mooi om mee te maken hoe mexicanen feest vieren. Het enige is dat ze ook met eieren gooien en een of andere spray hebben om iedereen mee onder te spuiten en dat is niet leuk, dus ben maar weer snel gevlucht haha.

Verder wil ik nog even verder teruggaan in de geschiedenis nl naar het rijk van de Zapotheken. Hun domein ligt even buiten Oaxaca genaamd Monte Alban (White Mountain). Het is niet te geloven hoe deze mensen 2000 jaar geleden zulke grote gebouwen konden bouwen en hoe groot hun macht rijkte. Nu is zelfs nog maar 10% boven de grond.. dus stel je voor hoe groot het geweest moest zijn. Maar een woord: ongelofelijk!! Ik verwijs jullie naar de foto´s..

Verder is dit mijn laatste weekje school alweer en gelukkig heb ik mijn favo maestro dus ik ben helemaal gelukkig! Zaterdag verhuizen naar het appartement en volgende begint dan mijn vrijwilligerswerk! Ben benieuwd!

Adios a todos!
xx Nicole

  • 17 September 2007 - 19:43

    Lot:

    Hoi zusje,

    wat heb je t toch geweldig daar!
    En zo wordt mijn geschiedenis weer n beetje opgekrikt.
    Hoe is t met de salsaleraar? hihi Ben nog vergeten om op je mail te reageren. Maar dat ga k deze week zeker even doen!
    Heb je er al een beetje genoeg van om naar school te gaan?Tijd om met de handjes te wapperen?
    Tot mails en we skypen deze week even!
    liefs

  • 17 September 2007 - 20:20

    Babette:

    Je bent toch niet aan het 'vermexicaniseren' he? Want we willen je wel weer terug zien hier!Haha. Ja, ook ik wil wel eens weten hoe het met je aanbidder is!!
    Liefs Bette

  • 18 September 2007 - 07:08

    Papa:

    Hi Nicole,

    Weer een leuk verhaal over Mexico. Het plezier en enthousiasme springt er van af! Leuke foto's op de Monte Alban trouwens. Ik mail je deze week nog ff.
    Adios, Papa

  • 18 September 2007 - 10:07

    Mama:

    Ik ben weer een beetje bijgespijkerd wat mijn kennis over Mexico betreft. Wat is het toch allemaal geweldig. Geniet van je laatste week op school!!
    Kus, mama

  • 18 September 2007 - 13:26

    Hanne:

    Lieve niek!
    het klinkt heel goed daar! En altijd fijn zo`n update over een ver land ;)
    Hier gaat het ook goed, over 8 dagen naar Thailand! Ik ga je zo ff een lange mail sturen!
    liefs Hanne

  • 19 September 2007 - 11:41

    Dees:

    hey niek,

    het klinkt allemaal super!! heb het nu nog druk met thesis, maar mail je binnenkort weer. en je dansleraar valt wel een beteje tegen hoor. ik zou ook nee zeggen ;)

    xxx dees

  • 20 September 2007 - 07:41

    Antoinette:

    Ha die Nicole,

    Zoals ik uit bovenstaande verslagen lees heb je het prima naar je zin, en doe je veel nieuwe indrukken op. Veel succes op je nieuwe lokatie en je vrijwilligerswerk. Dikke knuffel, Antoinette

  • 24 September 2007 - 15:30

    Marielle:

    Heej matti!

    Eindelijk weer een berichtje van mij (we hebben nog steeds geen internet in ons appartementje :( )! Wat gaaf om steeds weer je verhalen te lezen en te horen dat je het zo naar je zin hebt! Veel succes en plezier met het werken!!

    Kus Marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Oaxaca

Nicole
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 34830

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2009 - 17 Augustus 2009

Warsaw

30 April 2009 - 06 Mei 2009

Istanbul

26 Augustus 2007 - 25 November 2007

Mexico

Landen bezocht: